بازار زمزم در رقابت با رقبای قدرتمند هر سال بزرگتر می شود

لطفاً قدری درباره حوزه فعالیت شرکت زمزم آذربایجان و تولیدات آن توضیح دهید.
شرکت زمزم آذربایجان در سال 1347 در مرکز، استان آذربایجان شرقی شهر تبریز مورد بهرهبرداری قرار گرفت و اکنون دارای سه کارخانه در شهرهای تبریز، کرمانشاه و ارومیه است ظرفیت اسمی سالانه آن 870 میلیون بطرهمگن 284 سیسی است و محصولات تولیدی آن عبارتند از :
_انواع نوشابه گازدار، انواع ماءالشعیر، انواع آبمیوه، دوغ در بطر شیشهای، آب معدنی
به نظر شما در مورد سیاست جدید هلدینگ زمزم مبنی بر تجمیع واحدهای تولیدی گروه زمزم و تقسیمبندی آنها به 3 منطقه چیست ؟
بر اساس سیاستهای ابلاغی بنیاد مستضعفان در سال 1393 شرکتهای گروه زمزم در سال 1394 به سه گروه تولیدی تقسیم شد. گروه اول شامل شرکتهای زمزم تهران، اصفهان، شیراز، رشت و آبادان است که چهار شرکت آن در شرکت زمزم تهران ادغام شد. گروه دوم شامل شرکتهای زمزم آذربایجان، کرمانشاه و فرد آذربایجان است و دو شرکت آن در شرکت زمزم آذربایجان ادغام گردید و گروه سوم شامل شرکتهای زمزم مشهد، کرمان و گرگان است که دو شرکت در زمزم مشهد ادغام گردیده و یازده شرکت گروه زمزم به سه شرکت بزرگ زمزم تبدیل شده است. با این ادغام قطعاً توانمندی شرکت بزرگ زمزم در رقابت و بهرهبرداری از امکانات موجود بیشتر شده است .
ارزیابی جنابعالی در خصوص جایگاه و عملکرد شرکت زمزم آذربایجان در بازار با توجه به حضور رقبا چگونه است ؟
شرکت زمزم آذربایجان در منطقهای واقع شده که دو رقیب اصلی آن یعنی کوکاکولا و پپسی کولا در نزدیکی آن واحدهای تولیدی بزرگی را ایجاد کردهاند و رقابت بیشتری وجود دارد. زمزم آذربایجان با برقراری سیستمهای انگیزشی منطقی و ایجاد تنوع در سبد تولیدات خود توانسته حضور خود را در بازار منطقه شمال غرب کشور تثبیت نماید و علیرغم اینکه این منطقه دارای آب و هوای معتدل و زمستانی سرد است تولید و فروش این شرکت رشد و توسعه داشته و دارد.
رویکرد شرکت زمزم ایران به تولیدات جدید از جمله نوشابههای گیاهی و کلاسیک را چگونه ارزیابی میکنید، استقبال بازارهای هدف از اینگونه محصولات چگونه بوده است؟
ایجاد تنوع در محصولات از رویکردهای مهم شرکت زمزم ایران است که میتواند مصرفکنندگان جدیدی را به مشتریان خود بیفزاید و به این طریق در بازارهای هدف ورود پیدا کند.
با توجه به قدمت شرکت زمزم آذربایجان و تبعاً استهلاک ماشینآلات و تأسیسات آن، چه اقداماتی بر ای نوسازی یا بازسازی خطوط و امکانات فنی انجام شده و چه برنامههایی در دست اقدام یا مطالعه است؟
شرکت زمزم آذربایجان اکنون در مجموعه کارخانههای خود دارای 13 فقره خط تولید بوده و ظرف ده سال گذشته سالانه نسبت به جایگزین ماشینآلات جدید یا تکنولوژی روز آلمان و ایتالیا به جای ماشینآلات قبلی اقدام نموده و در حال حاضر با سرمایهگذاری 300 میلیارد تومان در حال احداث بزرگترین کارخانه تولید قوطی ( CAN ) دو تکه که در صنایع نوشابه، آب میوه، ماءالشعیر و دوغ کاربرد دارد میباشد و طبق برنامهریزی این کارخانه در پایان سال 1395 در شهر کرمانشاه مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
مواد اولیه و مورد نیاز واحدهای تولیدی شرکت زمزم آذربایجان چگونه و از کجا تأمین میشود ؟
مواد اولیه کارخانههای زمزم آذربایجان اغلب از داخل کشور و بخشی از آن از خارج و کشورهای اروپائی تأمین میشود .
با توجه به حساسیت مصرفکنندگان نسبت به نوشیدنیها، نحوه نظارت و کنترل سازمانهای نظارتی بر تولیدات شما چگونه است و چه استانداردهایی را اعمال میکنید ؟
صنایع آشامیدنی تحت نظارت دو ارگان مهم کنترل و نظارت میشود. یکی از آنها اداره نظارت بر موادغذائی وزارت بهداشت و علوم پزشکی و دیگری اداره کل استاندارد است که هر کدام براساس دستورالعملها و فرمولاسیون مربوط، به طور مرتب از کارخانه و بازار نمونهگیری و با انجام آزمایشات بر روی آنها نظارت و کنترل خود را اعمال میکنند. شرکت زمزم آذربایجان در چند سال گذشته به عنوان واحد نمونه کیفی استان انتخاب شده است.
شرکت زمزم آذربایجان در عرصه تولیدات داخلی و صادرات چه موفقیتهایی داشته است ؟
شرکت زمزم آذربایجان در عرصه داخلی توانسته است با ایجاد تنوع در محصولات نسبت به جذب مشتریان با سلیقههای مختلف اقدام نماید و محصولات خود را به کشور عراق صادر کند.
در زمینه آموزش که نیاز مبرم واحدهای تولیدی و خدماتی است، چه اقدامات و برنامههایی از سوی شرکت زمزم آذربایجان صورت گرفته است؟
زمزم آذربایجان با توجه به دستورالعملهای سیستم مدیریتی ایزو دارای دستورالعمل آموزشی بوده که سالیانه تدوین و اجرا میشود و با علاقهمندی مدیریت و کارکنان دورههای، آموزشهای تئوری، عملی و ضمن خدمت برگزار میشود .
مهمترین مسایل و مشکلات شما در شرکت آذربایجان کدامند ؟
مهمترین مشکل صنایع آشامیدنی عدم شفافیت قوانین مرتبط، عدم نقدینگی و وجود تسهیلات (بانکی) گران قیمت است.
برای افزایش انگیزه و روحیه کارکنان چه برنامههایی در جهت بهبود معیشت و رفاه آنها صورت گرفته است؟
برای کارکنان محترم و زحمتکش شرکت، اولاً حقوق و مزایای آنان به موقع پرداخت میگردد و بعد همه کارکنان بیمه تأمین اجتماعی بوده و از مزایای بیمه تکمیلی نیز بهرهمند هستند، بیمه عمر و حوادث برای آنها برقرار گردیده، شرکتهای تعاونی مصرف و مسکن فعال و صندوق قرضالحسنه فعال ایجاد شده و در مناسبتهای ملی و مذهبی از جمله روز کارگر، روز پدر، عیدفطر، عیدغدیر و دهه فجر پاداش نقدی به کارکنان پرداخت میشود.