فروش تولیدات زمزم هوشمند می شود

تمرکزگرایی واحدهای فروش و بازاریابی در گروه زمزم ایران به نفع زمزم و توزیع کنندگان است. دکتر فرزین عطایی یار، معاون بازاریابی و فروش گروه زمزم ایران با بیان این مطلب در خصوص علل ساختار سازی مجدد در گروه زمزم با هدف اجرای استراتژی واحد گفت: علیرغم فعالیت مجموعه شرکت های زیر مجموعه گروه زمزم در قالب سیاست های واحد، این شرکت ها در مسایل و موضوعات جزیی دارای آزاد عمل بودند و به طور مستقل عمل کردند و همین امر در برخی مواقع مشکلاتی را به وجود می آورد. وی افزود: به منظور مدیریت برندها، رویکرد عملیاتی به سوی بازاریابی انسان محور اجتماعی و استراتژیها و خط مشیهای یکپارچه، تصمیم گرفته شد تا سازمان بازاریابی و فروش زمزم در قالب ساختاری یکپارچه متمرکز شود.
وی، در این باره اضافه کرد: با ادغام ماهیت حقوقی شرکتها، سیاست تمرکزگرایی در واحدهای تولیدی گروه زمزم، همزمان با تمرکز سازمان بازاریابی و فروش، به طور کامل در سال 1394عملیاتی شد، تا ضمن اعمال سیاستهای یکپارچه، گامهای سریع و موثری در جهت مدیریت هزینهها ، افزایش بهرهوری در تمام بخشها، افزایش چالاکی و چابکی سازمان و آمادگی کامل برای بهرهگیری از فرصتهای بازار برداشته شود. عطایییار با اشاره به تسریع در ساختارسازی مجدد گروه زمزم ایران، خاطر نشان کرد : با وجودی که مدت زیادی از اجرایی شدن استراتژیهای جدید در چارچوب ساختار نو نمیگذرد، خوشبختانه علاوه بر توقف روند نزولی فروش، شاهد رشد فروش محصولات هستیم. همچنین بسیاری از موازیکاریها و رقابتهای غیر مفید بین عوامل توزیع درون گروهی حذف شده است. آمارها و گزارشات، اثرات همافزایی مثبت این استراتژی در اکثر بخشها را نشان میدهد. از نظر من علیرغم مشکلات و معضلاتی که طبیعتا در جریان چنین برنامه بزرگی میتوان انتظار داشت و ما با آن موجه بودیم، این برنامه به سوی افقی روشن و امیدوار کننده در حرکت است و مطمئن هستم با تلاش و کوشش همه همکاران و حمایت مدیران ارشد سازمان، بیش از پیش شاهد افتخارات زمزم خواهیم بود. وی با بیان اینکه ساختار جدید به تقویت جایگاه بازاریابی در گروه زمزم کمک کرده است، گفت: در این ساختار علاوه بر تقسیم بندی جغرافیایی مرزهای بازار، مدیریتهای جدید در حوزه های مختلف از جمله تحقیقات و مطالعات بازار، برندها، گروههای محصولی و بخشهای بازار نیز در نظر گرفته شده است که به تدریج در حال شکلگیری است.
مراکز توزیع مستقیم محصولات در کشور راه اندازی میشود
عطایی یار از راه اندازی مراکز توزیع مستقیم محصولات گروه زمزم ایران با همکاری نمایندگان فعال در سراسر کشور خبر داد و خاطر نشان کرد : این مراکز به سیستم نرم افزار جامع و یکپارچه آنلاین مجهز شده و علاوه بر مزیتهای کنترلی، مدیریت مستقیم بازارهای کشور و مشتریان را برای شرکت میسر میسازد. وی با بیان اینکه فعالیت در قالب ساختار جدید به نفع نمایندهها و گروه زمزم خواهد بود، تصریح کرد : در حال حاضر راهاندازی این مراکز توزیع با شرایط جدید در استانهای زنجان، همدان، کرمانشاه، کردستان، گیلان و مازندران با مشارکت نمایندگان فعال و جذب سرمایهگذاران آغاز شده است. معاون فروش و بازاریابی زمزم ایران با اشاره به سه قطب تولید محصولات این گروه، یادآور شد: افزایش قیمت تمام شده محصولات به واسطه بالا رفتن بهای نهادههای تولید و نیز محدودیتهای قانونی قیمتگذاری محصولات، به کاهش حاشیه سود تولید منجر شده است.
تجدید ساختار با افزایش نیروی انسانی کارآمد
وی در ادامه اضافه کرد: این یک قانون کلی است که فرصتها در تغییرات ایجاد میشوند. تغییراتی که از آن تحت مفاهیم تمرکز بازاریابی و فروش و همچنین تمرکز تولید صحبت کردیم، فرصتهای قابل توجهی را در اختیار مجموعه قرار داده است. از جمله؛ فرصت بروز کارایی و نمایش قابلیتهای فردی برای تک تک اعضای سازمان، فرصت یادگیری از طریق تجارب جدید، فرصت توسعه بازار و به تبع آن افزایش نیروی انسانی کارآمد و فرصتهای ناب دیگری که میبایست با هوشیاری کشف و مورد بهرهبرداری قرار گیرند. عطایی یار با اشاره به اقدامات زیر ساختی صورت گرفته در سال جاری، خاطرنشان کرد: از سال 95 برنامه های اصلی زمزم ایران با محوریت نوآوری متناسب با سلیقه مشتریان و با رویکرد ارتقای سلامتی، ادامه اصلاحات شبکه توزیع، فروش هوشمند مبتنی بر اصول بازاریابی و تمرکز عملیاتی بر مشتریان به عنوان مهمترین دارایی شرکت با جدیت اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به حاکمیت رقابت شدید بر بازار نوشابه کشور اظهار داشت: گروه زمزم ایران به منظور حفظ و افزایش سهم بازار خود از طریق جلب رضایت مشتریان و تکیه بر پوشش هزینهها از طریق مدیریت و بهرهوری، بر خلاف شرکتهای رقیب، در مرداد ماه سال جاری، قیمت فروش نوشابههای 5/1 لیتری (نوشابه خانواده) زمزم را افزایش نداد و اختلاف قیمت فروش، نسبت به رقبای اصلی را به 10 درصد ارزانتر رساند و امروز بعد از گذشت حدود 7 ماه از این اقدام، میتوانیم ادعا کنیم که با همت و تلاش واحدهای تولیدی مبنی بر کاهش بهای تمام شده و ارتقای کمی و کیفی محصولات، به نتایج مطلوبی دست یافتهایم و بر خودم لازم میدانم که از مدیران محترم و همکارانم در تمام واحدهای تولیدی تشکر و قدردانی کنم.
مشتریان جدید جذب کردهایم
معاون بازاریابی و فروش گروه زمزم ایران از روند افزایشی جذب مشتریان جدید توسط این گروه خبر دارد و تصریح کرد: خوشبختانه با اجرای راهبردهای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید، طی ماههای اخیر تعداد مشتریان جذب شده در کشور به مراتب بیش از مشتریان از دست رفته است و این موضوع بیانگر روند توسعه در بازار محصولات زمزم است.
عطایییار به تشکیل مدیریت آموزش در گروه زمزم ایران اشاره کرد و افزود : این مدیریت در سال جاری دورههای آموزشی متعددی را اجرا کرد و برنامههای مفصلی برای آموزش مدیران وکارکنان گروه در ردههای مختلف در سال آینده تدوین شده است. وی تاکید کرد که آموزش علمی و مهارتی کارکنان از اهم برنامههای این معاونت در سال آینده خواهد بود.وی با اشاره به مفاهیم جدید بستهبندی محصول، یادآور شد : امروزه بسته بندی، علاوه بر جذابیت و پوشش محصول، از لحاظ اطلاعرسانی، سهولت مصرف، چینش و حمل و نقل مورد توجه کارشناسان بازاریابی و مصرف کنندگان است.
صادرات یکی از برنامههای اولویت دار زمزم
معاون بازاریابی و فروش گروه زمزم ایران، توجه به صادرات را یکی از برنامه های اولویتدار ریاست محترم بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و گروه زمزم اعلام کرد و گفت: بالا بودن هزینههای حمل و نقل محصولاتی با قیمت پایین مانند نوشابه و در نتیجه کاهش قدرت رقابت با رقبای محلی در کشورهای هدف، از موانع اصلی صادرات محصولات نوشابه محسوب میشود.
وی در این باره افزود: گروه زمزم ایران ضمن صادرات محصولات خود ، به دنبال راهبردهای تولید در کشورهای هدف تحت برندهای زمزم است و در همین راستا در حال حاضر تولید نوشابه در افغانستان تحت لیسانس برند زمزم در حال اجرا است. عطایییار از مذاکره با چند شرکت معتبر خارجی جهت همکاری خبر داد و خاطر نشان کرد: یکی از برنامههای ما، همکاری با شرکتهای معتبر و مناسب خارجی برای تولید محصولات جدید است که در همین راستا مذاکراتی با چند شرکت در حال انجام است.
وی ضمن اشاره به تقسیم بندی مراکز فروش گروه زمزم ایران به چهار منطقه اصلی در کل کشور و فعالیتهای هر منطقه تحت نظر یک مدیریت، خاطر نشان کرد: در شرایط جدید از طریق روشهای مختلف، تلاش میکنیم تا زمینه تسریع و تسهیل در تعاملات دست اندرکاران فروش از رده های پایین به سمت بالا فراهم شود. معاون بازاریابی و فروش گروه زمزم ایران با تاکید بر لزوم توجه به موضوع مشتری مداری ، تصریح کرد: اعتقاد داریم که دارایی اصلی ما مشتریان ما هستند و در تلاش هستیم که این موضوع «نه در حد یک شعار زیبا؛ بلکه به یک فرهنگ و اعتقاد سازمانی» تبدیل شود و اساس تصمیمگیریها و برنامههای اجرایی ما قرار گیرد. در همین مسیر به دنبال راهاندازی سیستمهای رضایت مشتری بصورت جامع و سراسری هستیم.
عطایی یار با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع باید از حالت شعار خارج شود، یادآور شد: در شرایط رقابتی، مشتریان با اولین نارضایتی، احتمالا به طور کامل از خرید مجدد محصول اجتناب میکنند. بنابراین شرکتها برای بقای خود ، باید بر رضایتمندی و سلیقه مشتریان متمرکز بوده و به طور مرتب آن را رصد کنند و با تمام توان از عوامل ایجاد نارضایتی جلوگیری کنند.
وی اظهار داشت : رویکرد اصلی گروه زمزم ایران تولید « نوشیدنیهای سلامت» بوده و در این راستا ضمن ارائه محصولات جدید سعی کرده با ایجاد تغییرات حتی در محصولات موجود خود نیز شاخصهای سلامتی را ارتقاء بخشد. معاون بازاریابی و فروش گروه زمزم در خصوص نحوه تبلیغات محصولات این گروه گفت: با توجه به اجرایی شدن برنامههای جدید و ارائه نوآوریها ، با رویکرد هدفمندسازی تبلیغات موثر، این مقوله را با جدیت بیشتر در سال جدید دنبال خواهیم کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد : عملکرد مطلوب گروه زمزم ایران در سال 94 بخشی از ظرفیتها و توانمندیهای این گروه و البته برند زمزم را در جایگاه خودش اثبات کرد و با توکل به خداوند متعال امیدواریم بتوانیم اعتماد و وفاداری مردم عزیز کشورمان و البته بازارهای صادراتی نسبت به محصولات زمزم را بیش از پیش کسب نماییم.