جرقه تولید انرژیزای امروزی از کجا شکل گرفت؟
نوشیدنی انرژیزای مدرن در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم متولد شد. در سال 1962، شرکت داروسازی تایشو، لیپوویتانD یک «تونیک انرژیزا» گیاهی را تولید کرد که در بطریهایی به اندازه مینیبار فروخته میشد.
لیپوویتانD دارای کافئین و ویتامینهای اضافی بود و به عنوان تونیک دارویی به بازار عرضه شد. این تونیک در ابتدا برای رانندگان کامیون و کارگران کارخانه که نیاز به بیدار ماندن در شیفتهای طولانی داشتند به بازار عرضه شد.
در حالی که لیپوویتانD ظاهر و بویی شبیه به شربت سرفه داشت اما به عنوان نوشیدنی برای تقویت عملکردهای فیزیکی و ذهنی تبلیغ میشد. ماده اصلی این نوشیدنی، تائورین بود که در نهایت تبدیل به یک عنصر مهم در ردبول شد. بزرگترین بطریهای موجود لیپوویتان حاوی حداکثر 3000 میلی گرم تائورین و همچنین یک برچسب هشدار دهنده است که افراد نباید بیش از 100 میلی گرم تائورین در روز مصرف کنند بود.
افزودن تائورین و نیاسین در این نوشیدنی برای افزایش و بهبود انرژی و تمرکز بود. بعداً در سال 1987 نوشیدنی انرژیزا ردبول اختراع شد. معرفی ردبول توسط دیتریش ماتسیتس، کارآفرین و سرمایه دار اتریشی با همکاری چالئو یوویدیا، کارآفرین و سرمایهدار تایلندی و سازنده و بنیانگذار نوشیدنی به نام کریتینگ دانگ انجام شد.
زمانی که این تاجر اتریشی از بانکوک بازدید کرد و این تونیکهای انرژیزا را کشف کرد، نوشیدنیهای انرژیزا رونق بینالمللی بزرگ خود را کسب کردند. دیتریش ماتسیتس از اثرات تونیکها شگفت زده شد و در سال 1984 با تولیدکنندگان کریتینگ دانگ همکاری کرد تا این برند را به مشتریان جهانی برساند. کریتینگ دانگ و ردبول هر دو از کافئین و تائورین تشکیل شدهاند، با این حال، ردبول نوع گازدار اولی است. ماتسیتس در سال ۱۹۸۴ شرکت ردبول و در ۱۹۸۷ برند ردبول را راهاندازی کرد.
کریتینگ دانگ در سال 1976 به عنوان یک نوشیدنی انرژیزا با کافئین، تائورین و ویتامینهای B به عنوان مواد اولیه آن به بازار ژاپن معرفی شد. کریتینگ دانگ و نوشیدنیهای مشابه که در دهه 1980 در میان مدیران ژاپنی محبوبیت زیادی داشت، در بازار مواد غذایی آسیا جای خود را به دست آورد.
سپس کریتینگ دانگ نام خود را به ردبول تغییر داد و در اروپا طوفان بهپا کرد. ترکیبی از کافئین، تائورین و کربناته باعث شد تا ردبول یک شبه و به سرعت حس انرژی و نشاط را در میان مصرفکنندگان ایجاد کند. در سال 1997 ماتسیتس محصول خود را به ایالات متحده معرفی کرد و بازار نوشیدنیهای انرژیزا که امروز میشناسیم متولد شد.
بعد از موفقیت چشمگیر ردبول، نوشیدنی انرژیزای دیگری به نام Four Loko توسط شرکت Phusion Pharmaceuticals معرفی شد. Four Loko، محبوب ترین نوشیدنی این شرکت، در سال 2005 در بازار ایالات متحده عرضه شد و در 49 ایالت و در 21 کشور از جمله اکوادور، گواتمالا، پاراگوئه، باهاما، پرو، مکزیک، کلمبیا، بولیوی، هندوراس، السالوادور، نیکاراگوئه، کاستاریکا، چین، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی در دسترس قرار گرفت.
درحالی که اولین نوشیدنیهای انرژیزای تجاری برای کارگران کارخانه و رانندگان کامیونها برای کار طولانی مدت در نظر گرفته شده بود، نوشیدنیهایی مانند لیپوویتانD فراتر از بازار اولیه، محبوبیت زیادی پیدا کردند زیرا همه ما به انرژی نیاز داریم. همانطور که استقبال از نوشیدنیهای انرژیزا افزایش یافت، لیست مواد تشکیل دهنده آنها نیز افزایش یافت، زیرا شرکتهای بزرگ مکملها را به مواد اولیه اضافه کردند تا نوشیدنی خود را در قفسه فروشگاهها برجسته کنند.
بزرگترین برندهای انرژیزای جهان
بزرگترین برندهای نوشیدنی انرژیزا در جهان به دلیل محبوبیت و سهم بازار خود شناخته میشوند. در زیر فهرستی از برخی از بزرگترین و معروفترین برندهای نوشیدنی انرژیزا آورده شده است:
- ردبول (Red Bull)
تأسیس: 1984
کشور مبدا: اتریش
ویژگیها: ردبول یکی از پیشروترین برندهای نوشیدنی انرژیزا در جهان است و به خاطر بازاریابی نوآورانه و حمایت از ورزشهای افراطی شناخته میشود.
- مونستر (Monster)
تأسیس: 2002
کشور مبدا: ایالات متحده
ویژگیها: مونستر به خاطر طعمهای متنوع و بستهبندیهای بزرگ خود معروف است و به سرعت در بازار نوشیدنیهای انرژیزا رشد کرده است.
- راکی (Rockstar)
تأسیس: 2001
کشور مبدا: ایالات متحده
ویژگیها: راکی به خاطر تنوع طعمها و فرمولهای خاص خود شناخته میشود و به عنوان یکی از رقبای اصلی ردبول و مونستر محسوب میشود.
- اسپیشی (Sobe)
تأسیس: 1996
کشور مبدا: ایالات متحده
ویژگیها: این برند به خاطر ترکیبهای طبیعی و طعمهای خاص خود شناخته میشود و به عنوان یک گزینه سالمتر در میان نوشیدنیهای انرژیزا مطرح است.
- فور لوکو (Four Loko)
تأسیس: 2005
کشور مبدا: ایالات متحده
ویژگیها: فور لوکو ترکیبی از الکل و کافئین است و به خاطر محتوای الکلی بالای خود معروف است.
- دینامیت (Dynamite)
تأسیس: اطلاعات دقیق در دسترس نیست.
کشور مبدا: ایالات متحده
ویژگیها: این برند به خاطر طعمهای منحصر به فرد و فرمولاسیون خاص خود شناخته میشود.
- دوران (Dare)
تأسیس: اطلاعات دقیق در دسترس نیست.
کشور مبدا: استرالیا
ویژگیها: برند دوران به خاطر تمرکز بر روی ترکیبات طبیعی و سالم در نوشیدنیهای انرژیزا شناخته میشود.
- بنگی (BANG)
تأسیس: 2012
کشور مبدا: ایالات متحده
ویژگیها: محصول برند بنگی به خاطر محتوای کافئین بالا و عدم وجود شکر معروف است و به عنوان یک گزینه محبوب در میان ورزشکاران و افرادی که به دنبال انرژی سریع هستند، شناخته میشود.