از سرمایه گذاری برای تولید تا صادرات جهانی در گفتگوی عصر ارتباط با مدیرعامل زمزم ایران؛

زمزم، اعتبار نوشابه ایران در جهان است

گروه زمزم ایران، به عنوان نخستین تولید کننده نوشابه در ایران ، صاحب یک برند پیشرو در صنعت نوشیدنی کشور است.این نشان ملی با 7دهه سابقه، نه تنها به تنوع و رقابت در بازار کمک کرده، بلکه به تقویت هویت ملی و فرهنگی نیز پرداخته و همچون خاویار و فرش ایرانی، یادآور نام ایران در برخی کشورها شده است. در جشن سالگرد 70 سالگی این برند، شاهد این موضوع هستیم که دروازه های جدیدی برای توسعه این نشان باز شده و تدابیر راهبردی و برنامه‌ریزی‌های منسجم برای آینده این گروه در حال ثمر دادن است.

رشد و توسعه پایدار زمزم ایران و حرکت در مسیر جهانی شدن، موضوعی است که با سعید عبدالهی‌نژاد، مدیرعامل گروه زمزم،  آن را به گفت‌وگو نشسته ایم. تشریح مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در زمینه‌های زیرساختی، توسعه‌ای، تولید محصولات جدید و چالش‌های پیش روی این مجموعه  را به روایت او می خوانید:

 

آقای عبدالهی‌نژاد، به عنوان پرسش نخست، مهم‌ترین اقدامات اخیر این مجموعه  و رویکردهای کلان مدیریتی  این مجموعه را برای ما توضیح دهید؟

در سال‌های اخیر، گروه زمزم ایران اقداماتی مؤثر و اساسی را درحوزه‌های مختلف انجام داده است. یکی از اقدامات کلیدی توجه به تنوع محصولات و صادرات محوری بوده است که باعث اعتلای یک برند ملی خواهد شد. زمزم، اعتبار نوشابه ایران در جهان است و در مقابل رقبایی خوش درخشیده که جهانی هستند.

افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصولات رویکردهای مهم ما هستند که اتخاذ شده و در مسیر آن حرکت می‌کنیم.

ما در زمزم ایران با نگاه به صورت مسئله امنیت غذایی در کشوربه دنبال تامین محصولات با کیفیتی هستیم که رضایت مشتریان را در پی داشته و همزمان اشتغال افرینی نیز داشته باشد. ما اعتقاد داریم که نوشیدنی ایرانی، با زمزم جهانی خواهد شد.

در نگاه ما، زمزم یک برند با استعداد جهانی است که قابلیت های زیادی برای بالفعل شدن دارد. از این رو برای تولید برون مرزی و تحت لیسانس محصولات زمزم در کشورهای عمان، عراق وافغانستان اقدامات استراتژیکی ساماندهی شده است تا با افزایش سهم بازار، ترویج محصول ایرانی در سطح بین‌المللی نیز اجرایی شود.

از سوی دیگر در حوزه بازار ایران، توانسته ایم فروش داخلی خود را تا 4 برابر افزایش داده و موفق به کسب رتبه 5 در صنایع غذایی و رتبه 155 در همایش رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی شویم . این موفقیت‌‌ها نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر و همکاری نزدیک تیم ما در گروه زمزم است که به آن افتخار می‌کنیم.

 

شما در تولید محصولات جدید نیز فعالیت‌های مهمی داشته‌اید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.

هدف ماست که با گسترش سبد محصولات، نیازهای متنوع مشتریان را پوشش دهیم و به تقویت جایگاه برند زمزم در بازار ادامه دهیم.

از این رو تولید نوشابه زیرو زمزم  یک فعالیت خاص و جدید است که باعث تحول در بازار نوشیدنی خواهد شد. این محصول با ویژگی بدون اسپارتام فاقد قند و کالری است که رویکردی سلامت محورانه نیز دارد.همچنین آب گازدار را به سبد محصولات خود اضافه کردیم که در آینده نزدیک،با طعم لیمویی و سیب تکمیل خواهد شد.

چند محصول جدید دیگر هم در حوزه تحقیق و توسعه است که بزودی اخبار آن را خواهید شنید.

 

آیا در زمینه توسعه زیرساخت‌ها نیز اقداماتی انجام داده‌اید؟

بله، یکی از اقداماتی که به‌عنوان اولویت ما قرار دارد، توسعه زیرساخت تولید و انبارش است. این اقدامات مطابق برنامه های بالا دستی در حال اجراست تا با افزایش ظرفیت تولید نیازهای پاسخ داده نشده بازار را تامین کنیم . همچنین به منظور بهبود مدیریت موجودی و تسهیل فرآیند توزیع محصولات با توسعه انبارها، قادر خواهیم بود زمان تحویل را کاهش دهیم و به این ترتیب، رضایت مشتریان را افزایش دهیم.

 

آیا در این مسیر با چالشی مواجه هستید؟ چه اقداماتی برای مقابله با آن‌ها انجام داده‌اید؟

ما با چالش‌های متعددی روبرو هستیم که مهم‌ترین آن‌ها شامل فرسودگی خطوط تولید، قطعی‌های مکرر برق و چالش تأمین ارز برای واردات مواد اولیه است. به منظور مقابله با این چالش‌ها، ما در حال برنامه‌ریزی برای بهبود زیرساخت‌ها و ارتقای فناوری‌های تولید هستیم. همچنین، ایجاد روابط مستحکم‌تر با تأمین‌کنندگان و استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیز در دستور کار ما قرار دارد. ما همچنین به دنبال راهکارهایی برای مدیریت بهینه مصرف انرژی و کاهش وابستگی به منابع خارجی هستیم.

 

چه اقداماتی در زمینه خودکفایی در تولید صورت گرفته است؟

در راستای خودکفایی در تولید، ما اقدام به خرید دستگاه‌های پریفورم ساز و درب‌ساز کرده‌ایم. با راه‌اندازی کارخانه‌های مربوط به این دو بخش، ما به کاهش وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی و افزایش خودکفایی درتولید این اقلام کمک خواهیم کرد. این اقدام نه تنها بهبود کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌های تولید را به دنبال دارد، بلکه باعث می‌شود که ما بتوانیم به نیازهای داخلی به‌طور کامل پاسخ دهیم. همچنین، این موضوع به ما این امکان را می‌دهد که در مواقع بحرانی، تولید خود را بدون وقفه ادامه دهیم.

سرمایه‌گذاری در ناوگان حمل و نقل یکی دیگر از اقدامات ماست که در راستای بهبود فرآیند توزیع محصولات گروه زمزم انجام شده است. این سرمایه‌گذاری به مبلغ قابل توجهی صورت گرفته و هدف ما از این اقدام، افزایش کارایی در توزیع و کاهش هزینه‌های حمل و نقل است.

 

در پایان، آیا نکته پایانی دارید که بخواهید به مخاطبان ما بگویید؟

حضور برند زمزم در بازار ایران نه تنها به تنوع و رقابت در صنعت نوشیدنی کمک کرده، بلکه ارزش‌های فرهنگی و ملی را نیز تقویت کرده است. ما به ادامه این مسیر افتخار می‌کنیم و امیدواریم، بتوانیم به اهداف خود دست یابیم و در خدمت جامعه و کشور عزیزمان باشیم. ما متعهد به ارائه بهترین کیفیت و نوآوری درمحصولات خود هستیم و به دنبال این هستیم که با ارتقای مستمر، رضایت مشتریان را جلب کنیم.

 

نظرات کاربران آنچه شما به اشتراک گذاشتید ...
    ارسال دیدگاه
    اولین کسی باشید که دیدگاهی مینویسد ”زمزم، اعتبار نوشابه ایران در جهان است”
    امتیاز شما:
    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد ، بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند