بهار زمزم در راه است

بهار زمزم در راه است

بهار زمزم در راه است

08/آذر/1399
گرایش فروش دوره قبل از انقلاب به دلیل آشنا نبودن مردم با محصول ، مدیران کار سختی را برای مارکتینگ پیش رو داشتند. طوری که مجبور به ارایه رایگان نوشابه برای مدتی و تعیین جوایز مختلف برای مصرف کنندگان شدند . به دلیل انحصار چند جانبه ای که وجود داشت (بجز شرکت ساسان) بقیه رقبا نتوانستند در بازار باقی بمانند و از گردونه خارج شدند . البته بخاطر مخالفت های فرهنگی و گاه سیاسی و حتی عکس العمل رقیبان، شرکت زمزم (پپسی کولا) نیز دچار مشکلات زیادی شد .
اشتراگ گذاری

نگاهی به فراز و فرود های  بازار محصولات زمزم ایران از آغاز تا کنون 

 

قبل از انقلاب:

گرایش فروش دوره قبل از انقلاب به دلیل آشنا نبودن مردم با محصول ، مدیران کار سختی را برای مارکتینگ پیش رو داشتند. طوری که مجبور به ارایه رایگان نوشابه برای مدتی و تعیین جوایز مختلف برای مصرف کنندگان شدند . به دلیل انحصار چند جانبه ای که وجود داشت (بجز  شرکت ساسان) بقیه رقبا نتوانستند  در بازار باقی بمانند  و از گردونه خارج شدند .  البته بخاطر مخالفت های فرهنگی و گاه سیاسی و حتی عکس العمل رقیبان، شرکت زمزم (پپسی کولا) نیز دچار مشکلات زیادی شد .
بعد از انقلاب: انحصار رقابتی: 
پس از انقلاب 1357 و بعد از خروج مدیران وصاحبان سرمایه شرکت  زمزم  از ایران، این شرکت توسط بنیاد مستضعفان مصادره و اداره شد. با توجه به عدم واردات اسانس نوشابه به کشور و دوران جنگ در ایران و تحریم اقتصادی؛ این شرکت به همراه شرکت ساسان تنها تولید کنندگان نوشابه گازدار در ایران 40 میلیونی بدون رقیب بودند . که البته تحریم ها سبب شد این شرکت واحد تحقیق و توسعه خود را در سال 1360 شکل داده و پیشرفتی در خصوص تولید اسانس انواع نوشابه بدست آورد . در این دوره (تا سال 70 )  کشش ( حساسیت ) قیمتی کم بود، بطوریکه زمزم برای خریدارانش سقف تعیین می کرد. ولی از آنجایی که نوشابه پارسی کولا و ساسان ( نوشابه های شیشه ای ) داشتند بازار را اشباع می کردند ، زمزم از گرایش تولید انبوه دست برداشت و در کنار تولید نوشابه شیشه ای،  شروع به تولید نوشابه هایخانواده  نمود و اولین نوشابه خانواده توسط این شرکت ارایه شد.با توجه به اینکه فرهنگ عمومی نوشابه را پذیرفته بود و زمزم یکه تاز میدان بود ، این شرکت در آن زمان خاص بسیار موفق بود و می توان از آن به عنوان بهار زمزم یاد کرد.
از سال 70 به بعد:
از  سال 70 تا کنون رقابت نسبتا آزادی در صنایع ایران راه افتاد و در این دوره شرکت زمزم محصولات جدیدی را وارد بازار  کرد و در زمینه ساخت شیشه نوشابه ، pet  و ظروف آلومینیومی نیز فعال شد. اکنون شرکت زمزم 11کارخانه تولید نوشابه در سراسر ایران دارد  و البته از این دوره به بعد شرکت کوکاکولا و بعد پپسی  کولا بصورت رسمی با ایجاد نمایندگی  وارد بازار ایران شدند ( از آنجایی که جانشین کالا زیاد شد کشش قیمتی نیز زیاد شد ).
تلاش برای احیا:
در مورد وضعیت کنونی شرکت زمزم باید گفت که برخی از اشتباهات این شرکت از جمله عدم مارکتینگ خوب و شناخت بازار و عکس العمل های به موقع  باعث شد تا  سهم زیادی از بازار را از دست بدهد و محصولات  جدید آن ناشناخته بماند. این روند ادامه داشت تا اینکه ساختار مدیریت زمزم تغییر یافت و خوشبختانه با اتخاذ شیوه های نوین مدیریتی و برنامه ریزی جامع تصمیمات و بعضاً اقدامات خوبی برای بازگشت زمزم به بازار و کسب سهم بیشتر انجام شده و مسئولان این گروه امیدوارند در سال 95 و سال های بعد بتوانند با  عرضه محصولات جدید که عمدتاً در حوزه کالای سلامت محور قرار دارند به جایگاه اولین عرضه کننده محصولات نوشیدنی در کشور باز گردند . 

ارسال نظر

مدیران کاربلد+کارکنان مسئولیت پذیر=سازمان بهره ور

مدیران کاربلد+کارکنان مسئولیت پذیر=سازمان بهره ور

در تعيين عوامل مؤثر بر بهره‌وري نظرات متفاوتي وجود دارد و هر يك از دانشمندان و صاحبنظران عواملي را به عنوان عامل مؤثر مشخص كرده‌اند، اما به اجمال مي‌توان ‌مي‌گفت، عواملي چون آموزش شغلي مستمر مديران و كاركنان، ارتقاي انگيزش ميان كاركنان براي كار بهتر و بيشتر، ايجاد زمينه‌هاي مناسب براي بروز خلاقيت مديران و كاركنان، برقراري نظام مناسب پرداخت مبتني بر عملكرد و برقراري نظام تنبيه و تشويق، وجدان كاري و انضباط اجتماعي، تحول در سيستم و روش‌ها نقشي حساس و كليدي دارند. علاوه بر اين، تقويت حاكميت و تسلط سياست‌هاي سازمان بر امور و صرفه‌جوئي به عنوان وظيفه ملي در بهره‌وري مؤثر است.
مشاهده
08/آذر/1399
نبرد نوشابه ها

نبرد نوشابه ها

سال 1886، آغازگر ورود نوشیدنی‌هایی به بازار است که بعدها زمینه‌ساز تولد نوشابه‌های گازدار می‌شد. اولین کسی که در این عرصه شروع به فعالیت کرد، «جان پم برتان» بود که یک نوشیدنی با برند pemberton’s French wine of cola به بازار عرضه کرد. نوشابه‌ای با قیمت 5 سنت که فقط در روز 9 شیشه از آن فروخته می‌شد. نوشیدنی با الکل که البته بعدها شکر جایگزین الکل شد. این نوشابه مدتی بعد از نام قبلی به برند coca-cola تغییر یافت. پم برتان دو سال بعد از دنیا رفت و نتوانست نفوذ نوشابه‌اش را در میان توده مردم ببیند. آساگریگز، همکار و موسس تجاری پم برتان حق تولید این نوشابه را خرید و در سال 1892 به طور رسمی شرکت و کارخانه coca-cola را تأسیس کرد.
مشاهده
08/آذر/1399
قوطی های فولادی در سودای بازگشت

قوطی های فولادی در سودای بازگشت

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد قوطی‌های نوشابه از آلومینیوم ساخته می‌شود. دلیل آن هم قیمت کمتر، بازیافت آسان‌تر و سبک‌تر‌بودن وزن قوطی‌ها و هزینه حمل و نقل آن‌ها است.۳۰ سال پیش بیشتر قوطی‌ها از فولاد قلع اندود ساخته می‌شد که سنگین بودند، به آسانی سوراخ می‌شدند و محتویات درون آن‌ها بو و مزه فلز به خود می‌گرفت، تنها امتیاز این قوطی‌ها از نظر زیست محیطی زنگ زدن و از بین رفتن آهنی بود که فولاد از آن ساخته می‌شد. اکنون شرکت‌های فولادسازی امکانات تولید را بهبود بخشیده‌اند و تصور می‌کنند که می‌توانند با بازار مصرف قوطی‌های آلومینیومی به رقابت برخیزند. این شرکت‌ها اکنون می‌توانند قوطی‌های فولادی خیلی نازک‌تر تولید کنند و چون بهای آلومینیوم افزایش یافته است، ساختن قوطی‌های فولادی در عمل ارزان‌تر تمام می‌شود.
مشاهده
08/آذر/1399
با PET هم پول دربیاورید و هم به محیط زیست کمک کنید

با PET هم پول دربیاورید و هم به محیط زیست کمک کنید

PET (اپلي اتيلن ترفتالات) از پليمرهايي است که براي ساخت بطري‌هاي پلاستيکي نوشابه از آن استفاده مي‌شود. پلي اتيلن ترفتالات يکي از مواد بي خطر به شمار مي رود و شماره “1” روي بطريهاي آب نيز بيانگر همين موضوع است. اين دسته از پلاستيک ها، نوعي از رزين هاي پليمري ترمو پلاستيک است که کاربردهاي مفيدي در زمينه هاي متفاوت از جمله، توليد الياف مصنوعي، و ظروف بسته بندي مواد غذايي و ساير موارد ترموفرمينگ دارد. و اين ماده برخلاف نام علمي اش، حاوي پلي اتيلن نيست.
مشاهده
08/آذر/1399