دانش را به تجربه پیوند زده ایم

دانش را به تجربه پیوند زده ایم

دانش را به تجربه پیوند زده ایم

05/آذر/1399
واحد تحقیق وتوسعه در شرکت زمزم مانند همه واحدهای صنعتی وتولیدی وظایف مهمی بر عهده دارد و تلاش می کند تا با مطالعه و بررسی امکان تولید محصولات جدید، جایگاه و موقعیت شرکت را در عرصه رقابت وتوسعه بازار ارتقا دهد. برای اطلاع از کم و کیف این موضوع گفت و گویی با سعید محمد زاده، معاونت تحقیق وتوسعه وعضو هیئت مدیره شرکت زمزم انجام داده ایم که در زیر می خوانید.
اشتراگ گذاری

واحد تحقیق وتوسعه در شرکت زمزم مانند همه واحدهای صنعتی وتولیدی وظایف مهمی بر عهده دارد و تلاش می کند تا با مطالعه و بررسی امکان تولید محصولات جدید، جایگاه و موقعیت شرکت را در عرصه رقابت وتوسعه بازار ارتقا دهد. 
برای اطلاع از کم و کیف این موضوع گفت و گویی با سعید محمد زاده، معاونت تحقیق وتوسعه وعضو هیئت مدیره شرکت زمزم انجام داده ایم که در زیر می خوانید. 

 

در معاونت تحقيق و توسعه به کداميک از دو بخش، يعني  توليد و توسعه  محصولات جديد يا بالا بردن دانش فني توجه بيشتري مي شود؟
هر دو موضوع از فعالیت های اصلی تحقیق و توسعه است،  در بخش تولید به منظور اینکه طعم و کیفیت یکسانی در تمام نقاط کشور داشته باشیم فرمولاسیون کلیه محصولات از طریق واحد تحقیق و توسعه به واحد های تولیدی اعلام می گردد و اجرای آن توسط کارشناسان این واحد پایش و کنترل می گردد؛ در ضمن به منظور یکنواختی طعم، مواد اولیه کلیدی نظیر عصاره ها و اسانس ها از طریق زمزم ایران تهیه می گردد. یکی ار فعالیت های مهم دیگر معاونت تحقیق و توسعه، ایجاد دانش فنی و ارتباط با مراکز علمی است که این دانش فنی در تولید محصولات جدید و بهینه سازی روند تولیدو افزایش بهروری  بکار گرفته می شود. 

 

کارکنان واحد معاونت تحقيق وتوسعه  را چه افرادي و با چه تخصص هايي تشکيل مي دهند؟ 
کارکنان اين واحد که از  فارغ التحصيلان دانشگاه هاي معتبر و اغلب داراي مدارک کارشناسي  ارشد هستند؛ بیشتر گرایش صنایع غذایی دارند، ولی با توجه به نیاز این واحد به تخصص های مختلف همکارانی با گرایش شیمی و میکروبیولوژی هم با ما همکاری می کنند .

 

در بحث عصاره آيا براي بالا بردن کيفيت هم کاري انجام شده است؟ 
شرکت زمزم ایران یکی از بزرگترین واحد تولیدی عصاره در کشور است که با داشتن  نیروی کار با تجربه و داشتن تجهیزات مناسب، توانایی تولید انواع عصاره با کیفیت عالی دارد.  در حال حاضر در این واحد انواع عصاره با طعم های مختلف نظیرکولا، پرتقالی ، لیمویی ، لیموناد، موز و عصاره انرژی زا و ورزشی تولید می گردد. 

در خلال يک سال اخير مهم ترين تحقيقاتي که منجر به توليد محصولات جديد شده، چه بوده است؟ 
می توانیم به محصول «کلامد» اشاره کنیم که «مد» آن  از کلمه «مديکال» گرفته شده است . در اين محصول از عصاره  دارچين، زنجبيل، رزماري، علف ليمو استفاده کرديم که تاثير خوبي روي دستگاه گوارش دارد. همچنين با توجه به ویژگی های سلامتی میوه خرما ، پروژه ی تحقیقاتی روی  کنسانتره خرما انجام شد. شهد اولیه بعلت طعم ، بو و رنگ آن قابل استفاده در تولید نوشابه نیست. با همکاری دو طرفه ای که بین ما و واحد های تولیدی شهد خرما انجام گرفت این عصاره الان قابل استفاده در نوشابه ها گردید و می تواند جایگزین شکر شود. محصول بعدی؛ تولید نوشیدنی دانه ريحان با برند ویتا است  که در آن دانه های ریحان بصورت معلق در مایع نوشیدنی قرار دارند و ته نشین نمی شوند که تنوع این محصول نیز در برنامه کاری این واحد قرار دارد(درحال حاضر، با طعم لیمو قابل عرضه به بازار است).همچنین می توان به  « زمزم بلک » که محصول رژیمی با طعم کولاست  و به  «موهيتو» که  که ترکيبي از طعم های ليمو و نعناع است، اشاره کرد که در یک سال اخیر به سبد محصولات زمزم اضافه شده است.  

چرا بر روي برخي از محصولات شما علامت زمزم ديده نمي شود، در حالي که اين نشانه  مي تواند موجب جلب مشتري شود؟
اين يک استراتژی متداولی است که معمولاّ توسط شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از دلايل استفاده از این استراتژی  این است که اگر محصول جدید موفقیت مورد انتظار را در بازار بدست نیاورد؛ به محبوبیت برند اصلي آسيب نرساند. 

در سال 1390 واحد تحقيق و توسعه شرکت زمزم به عنوان واحد برتر انتخاب شد، آيا فکر مي کنيد امسال هم اين اتفاق صورت گيرد؟ 
در آن  سال  محصولاتي تحت عنوان کلاسيک که در آن شهد خرما جایگزین شکر شد توانست عنوان واحد برتر را براي ما به ارمغان بياورد،  فکر می کنم امسال هم محصولاتی نظیر «ویتا » یا « زمز م پلاس » بعلت ویژگی های
سلامت بخش نظیر استفاده از رنگ های طبیعی ، داشتن کلسیم و یا ویتامین C قابلیت کسب عنوان محصول برتر را دارند.

 

آيا معاونت تحقيق وتوسعه از دانش فني خارجي هم استفاده مي کند؟ 
ارتباط خوبي با دانشگاه هاي تهران و دانشگاه  شهيد بهشتي داريم.همیشه  از تجربه  استادان در صنعت غذا استفاده می کنیم و به تازگی استفاده از  مراکر دانش بنیان نیز در  برنامه داریم.

مکانيزم اين همکاري چگونه است؟
معمولا این همکاری در قالب پروژه های دانشجویی انجام می گیرد. تعریف موضوع پروژه مهمترین قسمت کار است که  معمولا  محوریت آنها تولید محصول جدید، افزایش ماندگاری یا پایداری محصولات و کاهش هزینه های تولید است که ما در این خصوص از ایده هایی که از منابع مختلف به ما می رسد استفبال می کنیم .

آيا با شرکت هاي خارجي هم همکاري داريد؟ 
خيلي از مواد اوليه ما از خارج تامين مي شود. مثل اسانس ها يا پايدار کننده هايي که هنوز در ايران توليد نمي شود. با توجه به اینکه تامین کنندگان ما، شرکت هاي معتبر و مطرحي هستند و آزمايشگاه ها و مراکز تحقیق و توسعه بزرگي دارند، همکاری و استفاده از تجربیات و دانش آنها همیشه مورد توجه بوده است. 

R&D در زمزم ايران چه جايگاهي دارد؟ 
یکی از ارکان اصلی هر شرکت موفقی ، واحد تحقیق و توسعه آن است.امروره فعالیت ها ی تحقیق و توسعه را  بعنوان هزینه در نظر نمی گیرند؛ بلکه بک نوع سرمایه گذاری محسوب می شود. با توجه به اهمیت تحقیق و توسعه در بقای شرکت و همچنین حفظ و پاسداری از برند، واحد تحقیق و توسعه  همیشه مورد توجه مدیران ارشد شرکت بوده است و در سال  های اخیر سرمایه گذاری خوبی هم در بکارگیری نیروی انسانی مجرب و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی انجام گرفته است و مي توان به جرات گفت این آزمایشگاه بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه در صنعت  نوشابه در ايران می باشد  که توسط سازمان استاندارد بعنوان آزمایشگاه همکار مورد تایید قرارگرفته است.

تا آنجا که مي دانيم شرکت زمزم قصد دارد توليد سلامت محور را در راس برنامه هاي خود قرار دهد. اين موضوع در معاونت تحقيق وتوسعه چطور دنبالمي شود؟ 
در شرايط کنوني مردم به دنبال محصولات سالم و کم کالری هستند و بالطبع ما هم روي اين موضوع حساس هستيم و مورد توجه ما است. تقریباَ تولید محصولات جدید تمرکز بر این واقعیت دارد. به عنوان مثال در تولید محصولات « زمزم پلاس » استفاده  از رنگ هاي طبيعي و حذف رنگ های مصنوعی در نوشابه پرتقالی، افزودن کلسیم و حذف اسید فسفریک در نوشابه کولا تاییدی بر این موضوع است. 

ارسال نظر

اقتصاد مقاومتی نقشه راه فعالیت های زمزم ایران

اقتصاد مقاومتی نقشه راه فعالیت های زمزم ایران

براساس سیاست‌های کلی «سلامت» که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دولتی به ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به ایجاد شرایط و بسترهای مناسب برای عملی شدن این سیاست‌ها گردیده و تکالیفی برای آنان معین شده است.
مشاهده
05/آذر/1399
تجربه های موفق خود را به اشتراک بگذارید

تجربه های موفق خود را به اشتراک بگذارید

شرکت زمزم ایران در نظر دارد تجربه های موفق کارکنان فروش را گردآوری نموده و از برترین ایده ها و تجربیات تقدیر به عمل آورد. علاقمندان می توانند تجربیات خود را به صورت مکتوب از طریق آدرس ایمیل ...
مشاهده
05/آذر/1399
تمام تلاشمان برای تثبیت جایگاه زمزم

تمام تلاشمان برای تثبیت جایگاه زمزم

گروه زمزم تا سال 94 در قالب 11 شرکت فعاليت مي‌کرد و هرکدام از شرکت‌ها در محدوده جغرافيايي مناطق استقرار، به توزيع و فروش محصولات خود اقدام مي‌کردند. هرچند محدوده هرشرکت تا حدودي مشخص بود ليکن به دليل اينکه سياست‌ها، نرخ‌ها و روش‌هاي مورد عمل در بخش فروش هر شرکت تا حدود زيادي با ديگري متفاوت بود، لذا فرايند فروش نه تنها از يک انسجام و يکنواختي در مناطق مختلف کشور برخوردار نبود بلکه در خيلي از موارد شرکت‌ها به صورت رقابتي و حتي بعضاً با تاثيرات منفي شديد بر حوزه يکديگر فعاليت مي‌کردند.
مشاهده
05/آذر/1399
استراتژی جدید، تجربه های موفق

استراتژی جدید، تجربه های موفق

فرزين عطايي يار، معاون بازاريابي و فروش شرکت زمزم با بيان مطلب فوق گفت: اين کار به همراه ساير تصميمات و سياست‌هايي که شرکت زمزم در طول يکي دو سال گذشته به مورد اجرا گذاشته، سبب بهبود وضعيت فروش محصولات اين شرکت در بازار شده است. وي افزود: هر ايده جديد در حوزه مارکتينگ در صورتي که با مطالعه قبلي، برنامه‌ريزي درست و پشتيباني کافي به اجرا در آيد، مسلماً به نتيجه مي‌رسد که...
مشاهده
05/آذر/1399