نبرد نوشابه ها
سال 1886، آغازگر ورود نوشیدنیهایی به بازار است که بعدها زمینهساز تولد نوشابههای گازدار میشد. اولین کسی که در این عرصه شروع به فعالیت کرد، «جان پم برتان» بود که یک نوشیدنی با برند pemberton’s French wine of cola به بازار عرضه کرد. نوشابهای با قیمت 5 سنت که فقط در روز 9 شیشه از آن فروخته میشد. نوشیدنی با الکل که البته بعدها شکر جایگزین الکل شد. این نوشابه مدتی بعد از نام قبلی به برند coca-cola تغییر یافت. پم برتان دو سال بعد از دنیا رفت و نتوانست نفوذ نوشابهاش را در میان توده مردم ببیند. آساگریگز، همکار و موسس تجاری پم برتان حق تولید این نوشابه را خرید و در سال 1892 به طور رسمی شرکت و کارخانه coca-cola را تأسیس کرد.
تلاش هایی برای تحریم برندهای آمریکایی
دنیای نوشیدنیها تا سالهای زیادی آوردگاه دو برند معروف و جهانی coca و pepsi بود، هر چند که در گوشههایی از دنیا برندهای کوچک فعالیت داشتند و خود را برای ورود به بازار اصلی آماده میکردند.
سال 2002، یک برند جدید با نام mecca cola ( مکه کولا) به بازار معرفی شد. نوشابهای باب طبع مسلمانان سراسر جهان که به نبرد با قدرت آمریکا، حامی محصولات کوکاکولا و پپسی کولا پرداخت. بستههای mecca cola بسیار شبیه محصولات coca cola بودند.
Mecca colaبا هدف به دست آوردن 5 درصد سهم از دهمین بازار بزرگ نوشابه جهان وارد اروپا و بازارهای انگلیس شد و از فروشگاههای کوچکی سر در آورد که 5/1 میلیون مسلمان بریتانیایی از آنها خرید میکردند.
برندی دیگری به نام Qibla cola( قبله کولا) در اواخر سال 2002 در انگلیس معروف شد و مقصد بعدی آن بازارهای آمریکا بود. اساساً Qibla cola برای تحریم برندهای آمریکایی که در راستای حمایت ارتش آمریکا در جنگ عراق فعالیت میکردند، به بازار آمد.
مؤسسین این برند، دو پسر عمو به نامهای زاهیدا پروین و ظفر اقبال بودند که محصولات خودرا با جمله تبلیغاتی «قبله کولا. طبع شمارا آزاد میگذارد» به فروش میرساندند. این شرکت اعلام کرد 10 درصد سود فروش محصولات را به موسسه خیریه اسلامی اختصاص میدهد تا در طرحهای انسان دوستانه که در جوامع محروم اجرا میشود، صرف شود.
بانیان این برندهای اسلامی دانشآموزان و جوانان را هدف قرار دادند و پیامشان این بود که مردم باید برندهایی را انتخاب کنند که مستقل از حکومتها و سیاستهای نادرست آنها عمل میکنند. Coca-cola نیز برای خنثی کردن تلاشهای برندهای فوق برند Innocent را به بازار عرضه کرد.
Innocent ، 10 درصد از سهم فروش خود را به امور خیریه اختصاص داد و از بطریهای بازیافت استفاده میکرد.
آغاز نبرد نوشابهها در ایران
نبرد نوشابهها در ایران از سال 1333 با آغاز به کار شریک شرکت pepsi آغاز شد و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. حکومت ایران بعد از انقلاب تولیدات آمریکایی را تحریم کرد تا نتوانند حامی اسرائیل باشند، در نتیجه، زمزم در ایران با سفارشات فراوانی از سوی کشورهای عربی همسایه روبرو شد.
مزایا و معایب Qibla و Mecca cola نسبت به coca cola
نوشابههای اسلامی از لحاظ مالی پشتوانه بزرگی چون امارات متحده عربی را دارند، نوشابههایی که بیانگر ارزشهای اسلامی هستند و فقط مختص مسلمانان نیستند و غیر مسلمانان را نیز جذب میکنند.
mecca cola به عنوان یک برند تازه وارد آرام و نرم روابط سودمند خود را با مراکز تولید مواد خام و مراکز فروش گسترش میدهد.
قیمت پایین محصول نسبت به رقبا و هزینههای سنگین برای ضمانت، آگاهی و اقناع و تبلیغ، تنوع محصولات و دسترسی آسان در تمام مناطق شهری و روستایی از نقاط قوت این
برند است.
بطریها mecca cola طوری ساخته شدهاند که بیانگر هدف این مجموعه یعنی مسئولیتهای اجتماعی است.جملات روی بستهبندی این نوشابه در مورد مواد غذایی و اطلاعاتی در مورد آنها، به صورت غیر مستقیم بیان میشود. برای اطلاعات بیشتر باید به سایت آنها سر زد، هر چند که هیچ جا در مورد علت انتخاب چنین کارهای مبتکرانه سخنی گفته نشده است.
مشتریانQibla cola نیز از طعمهای این نوشابه استقبال میکنند و میدانند که در فعالیتهای خیرخواهانه شریک است.
به دلیل مشکلات بستهبندی و فروش، پخش این محصول در بازارهای اسلامی تمرکز بیشتری دارد والا غیر مسلمانان هم طالب این نوشیدنی هستند. فوریه امسال Qibla cola اعلام کرد که محصولات خود را به لیبی صادر میکند، اما روابط عمومی شرکت، از وجود مشکلاتی در این زمینه خبر داد. این شرکت بهترین برند جهانی از نظر ارزش غذایی و تولید نوشابههای کربنات دار است و بازارهای بزرگی را در دست دارد. تنوع محصولات و کانالهای مختلف بازاریابی و فروش، مشتریان سطح بالا، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و شرکت در مسئولیتهای اجتماعی از نکات مثبت این برند است.
یکی دیگر از برندهای معروف، متعلق به شرکتی به نام Ajegroup است که محصولات خود را به خارج از مرزهای آمریکای مرکزی صادر میکند. Kola Real محصول این شرکت است. این شرکت در یکی از شهرهای کشور پرو از سال 1980 مشغول به فعالیت است. به دلیل اقدامات فراوان تروریستی در این منطقه، coca cola و pepsi، فعالیت خود را در منطقه آمریکای مرکزی متوقف کردند.
این مشکل، خلاء بزرگی را در بازارهای محلی به وجود آورد و این شرکت توانست با موفقیت این نقصان بازار را پر کند. علاوه بر این شرکت مذکور محصولات خود را به کشورهای مسلمان و غیرمسلمان با مجوز حلال صادر میکند تا بتواند با رقبای خود یعنی
زمزم ، پپسی، کوکا و مکه کولا به فعالیت بپردازد.
در عوض coca cola هم ساکت ننشسته و با فرستادن بازاریابان خود به فروشگاهها و بازارها و استفاده از افراد معروف در تبلیغات خود، توانسته است همچنان جایگاه خودرا حفظ کند.
دنیای نوشیدنیها تا سالهای زیادی آوردگاه دو برند معروف و جهانی coca و pepsi بود، هر چند که در گوشههایی از دنیا برندهای کوچک فعالیت داشتند و خود را برای ورود به بازار اصلی آماده میکردند.