هفته ای دو بار بستنی بخورید( البته از نوع شیری)

هفته ای دو بار بستنی بخورید( البته از نوع شیری)

هفته ای دو بار بستنی بخورید( البته از نوع شیری)

05/آذر/1399
بستني‌ها به دو گروه شيري و يخي تقسيم مي‌شوند. در بستني‌هاي يخي از اسانس‌ها و رنگ‌هاي خوراکي و شيرين‌کننده‌ها استفاده مي‌شود، اما بستني‌هايي که از شير تهيه مي‌شوند، خود بر دو نوعند: يکي از نوع کارخانه‌اي و ديگری سنتي که داخل مغازه‌ها تهيه مي‌شود. دراين بستني‌ها از شيرخشک استفاده می‌کنند که اين مسأله از نظر بهداشتي ايرادي ندارد، اما عيبي که اين بستني‌ها دارند، مربوط به افزودني‌هاي آنهاست.
اشتراگ گذاری

بستني‌ها به دو گروه شيري و يخي تقسيم مي‌شوند. در بستني‌هاي يخي از اسانس‌ها و رنگ‌هاي خوراکي و شيرين‌کننده‌ها استفاده مي‌شود، اما بستني‌هايي که از شير تهيه مي‌شوند، خود بر دو نوعند: يکي از نوع کارخانه‌اي و ديگری سنتي که داخل مغازه‌ها تهيه مي‌شود. دراين بستني‌ها از شيرخشک استفاده می‌کنند که اين مسأله از نظر بهداشتي ايرادي ندارد، اما عيبي که اين بستني‌ها دارند، مربوط به افزودني‌هاي آنهاست. زيرا انواع اسانس‌هاي شيميايي که باعث خوشرنگي و خوشبويي بستني‌ها مي‌شود، به آنها اضافه مي‌گردد. از طرفي افزايش نگهدارنده‌ها در اندازه‌هاي زياد براي سلامتي مضر است، اگر اين بستني‌ها حداکثر دو بار در هفته مصرف شود، ضرري متوجه سلامتي انسان نمي‌شود. اما در بعضی از بستني‌هايي که با نام سنتي و با زعفران و خامه درست مي‌شوند، از ماده‌اي به نام گلرنگ استفاده مي‌کنند که در مقايسه با زعفران از قيمت بسيار پاييني برخوردار است و در عطاري‌ها عرضه مي‌شود. اين ماده تا حد کمي خاصيت سمي دارد و مصرف زياد آن براي سلامتي مضر است، شير و خامه‌هايي که به بستني‌هاي سنتي اضافه مي‌شوند، اگر به روش درستي نگهداري نشوند منبع غني آلودگي ميکروبي هستند و سموم مترشحه آن باعث ايجاد مسموميت همراه با استفراغ، دل پيچه، سردردهاي شديد و تهوع مي‌شود. بنابراین تا زماني که از سلامت اين بستني‌ها اطمينان حاصل نکرده‌ايد، آنها را نخوريد. 
به لحاظ صرفه اقتصادي هم تفاوت چنداني بين بستني‌هاي کارخانه‌اي و سنتي نيست، البته بستني‌هاي سنتي که در کارخانه‌ها تهيه مي‌شوند، قيمت نسبتاً بالاتري نسبت به انواع سنتي غيرکارخانه‌اي دارند، در عوض از نظر سلامتي کاملاً مطمئن هستند. 
بستني‌هاي يخي هم درانواع کارخانه‌ای و غيرکارخانه اي تهيه مي‌شوند. بستني‌هايي که در کارخانه‌هاي معتبر توليد مي‌شوند، مقداري مواد رنگي مجاز و استاندارد دارند. در اين بستني‌ها از مقدار اندکي ترکيبات طبيعي مثل آب ميوه‌ها استفاده مي‌شود، اما اين بستني‌ها رنگ زيبا و شفافي دارند که البته از مواد رنگي شيميايي حاصل شده است. هرچند که مقدار ترکيبات شيميايي اين بستني‌ها کنترل مي‌شود، اما در مورد مواد نگهدارنده و شيميايي هميشه اين مشکل وجود دارد که ممکن است طي مدت استفاده از محصول، اثرات مخرب اين ماده نمايان شود. توصيه مي‌شود از ميان اين همه بستني رنگارنگ و متنوع، به  سراغ بستنی‌های کارخانه‌اي برويد، آن هم از نوع شيري. اگر خواستيد بستني‌هاي رنگي بخوريد، اول مطمئن شويد که استاندارد هستند. 
اگر هفته‌اي دو بار بستني بخوريد، البته نه به جاي وعده اصلي غذا، مشکلي پيش نمي‌آيد، اما مواظب باشيد که باخوردن زياد بستني چاق نشويد، افرادي که به جاي مصرف غذاهاي سالم، بستني را در بسياري از وعده‌ها جايگزين کرده‌اند، چاق مي‌شوند، برخي افزودني‌ها هم اين ضرر را تشديد مي‌کند، مثلاً کاکائو که مانع جذب کلسيم و روي مي‌شود. 
بچه‌هايي که به خوردن شير و ماست رغبتی نشان نمی‌دهند، مي‌توانند با خوردن بستني، هم تا حدي فقر موادي همچون کلسيم را در بدن خود جبران کنند و هم اينکه کم‌کم به لبنيات علاقه‌مند شوند. افرادي که تحت عمل جراحي لوزه يا دستگاه گوارشي قرار گرفته‌اند، بايد با خوردن بستني، محل جراحي را خنک نگاه دارند. اين کار تا حد زيادي باعث کاهش خطرخونريزي مي‌شود. 
متأسفانه درکشور ما بيشتر به تنوع طعم و مزه بستني توجه مي‌شود تا خاصيت آن. اما در بسياري کشورها، بستني‌هاي کم چرب و کم شيرين به طور گسترده‌اي توليد مي‌شوند. اگر بستني‌هايي با چربي و شيريني کم و بدون اسانس درايران توليد شود. افراد دارای بيماري‌هاي خاص نظير ديابتی‌ها  هم مي‌توانند از اين خوراکي خوشمزه استفاده کنند.

ارسال نظر

چه بنوشیم؟

چه بنوشیم؟

نوشیدنی‌های فصل گرما برای رفع عطش و خستگی بسیار مصرف می‌شوند اما آیا در واقع نوشیدنی که شما میل می‌‌کنید مفید است و یا اینکه برخلاف آنچه شما می‌خواهید در بدنتان عمل می‌کند؟ در روزهای گرم با بهره‌مندی بیشتر از سایه، تغذیه سالم و رفع عطش منظم، خودتان را از ضعف و خستگی زیاد حفظ کنید. اما توجه داشته باشید که هر نوشیدنی در هوای گرم مناسب نیست.
مشاهده
05/آذر/1399
سلامتی هدیه زمزم

سلامتی هدیه زمزم

ماءالشعير استار نوشابه‌اي طبيعي تهيه شده از عصاره مالت، رازک و آب گازدار است که در دو نوع ساده وطعم‌دار (سيب، ليمو، استوايي، انار، آناناس، هلو) موجود است؛ ازمرغوب‌ترين مالت جو تهيه و با مدرن‌ترين تجهيزات توليد و بسته‌بندي مي‌شود. در توليد اين محصول از هيچ نگهدارنده‌اي استفاده نشده است.
مشاهده
05/آذر/1399
خواص فوق العاده ماءالشعیر (آبجوبدون الکل)

خواص فوق العاده ماءالشعیر (آبجوبدون الکل)

خواص فوق العاده ماءالشعیر (آبجوبدون الکل) این واضح است که مصرف موادغذایی سالم در سلامت جسمی هر فردی تاثیر دارد؛ از جمله بعضی غذاها بر سلامت بافت مو تاثیر دارند، مثلا غذاهای حاوی پروتئین زیاد، کربوهیدرات و چربی کم. یکی از غذاهای مهم برای داشتن موهای زیبا مواد حاوی اسیدهای چرب است که خصوصا در روغن کانولا، ماهی و سویا دیده می‌شود. وجود اسید چرب امگا3 در مواد غذایی به دلیل خاصیت ضدالتهابی می‌تواند نقش موثری در سلامت مو داشته باشد....
مشاهده
05/آذر/1399
در سفر آب بنوشید

در سفر آب بنوشید

تعطيلات، فرصت خوبي براي فراغت، تفريح و البته سفر است. براي سپري کردن يک سفر خوب، جدا از برنامه‌ريزي‌هاي لازم، مراقبت از سلامتي نيز اهميت زيادي دارد چرا که حتي يک بيماري ساده ممکن است برنامه سفر و تعطيلات را به هم بزند يکي از روش‌هاي پيشگيري از بيماري و حفظ سلامتي، کنترل چرخه آب در بدن و مصرف درست مايعات خواهد بود. رعايت اين مسئله به‌خصوص براي افرادي که در سفر به سر مي‌برند، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ چرا که کليه‌ها براي دفع سموم بدن و پاک کردن مجاري ادرار در روز به آب کافي نياز دارند و از طرف ديگر، خوردن و نوشيدن موادغذايي مختلف طي سفر، احتمال ابتلا به بيماري‌ها را افزايش مي‌دهد.
مشاهده
05/آذر/1399