اکتفا به تجربه هرگز، بازگرداندن مشتریان ناراضی حتما ً!

سمینار بازاریابی و فروش گروه زمزم ایران با حضور مدیران بازاریابی و فروش سراسر کشور در تهران برگزار شد.به گزارش خبرنگار ما، در این سمینار که جمعی از مدیران و مسئولان ستاد مرکزی گروه زمزم ایران نیز حضور داشتند، دکتر فرزین عطایی یار معاون بازاریابی و فروش گروه زمزم ضمن قدرانی از تلاش و همکاری مدیران و کارکنان واحدهای بازاریابی و فروش در مناطق مختلف کشور؛ در خصوص راهکارها و برنامه هایی که به ویژه در شرایط جدید می تواند به توسعه فروش و تقویت جایگاه شرکت زمزم کمک کند مطالبی بیان کرد و گفت: گروه زمزم در دوره مدیریت جدید و با توجه به برنامه های راهبردی تدوین شده، اهداف میان و بلند مدتی را برای ارتقای جایگاه و توسعه و تقویت برند سازی آغاز کرده و امیدوار است با تلاش و همت مدیران و کارکنان دلسوز و متخصص خود رقابت سازنده ای را در سطح داخل و خارج از کشور انجام دهد. برپایه این گزارش، در این سمینار چند روزه همچنین تعدادی از مدیران ارزیابی و فروش شرکت زمزم به تبیین نظرات و دیدگاه های خود در خصوص موضوع سمینار پرداختند. این گزارش حاکی است:
اتخاذ راهکارها و شیوه های جدید برای جلب و جذب بیشتر مشتریان و افزایش سودآوری، تعیین مزیت ها، معیارها و موقعیت جهت جذب بازار، برنامه ریزی در منطقه و محل فعالیت با کسب اطلاعات از منطقه مربوطه، متعهد بودن و ایجاد اعتماد به مشتری، ایجاد ارتباط احساسی و جذاب با مشتریان، فروش محوری و بازاریابی و یکپارچه، مدیریت نظامند در نحوه تخفیف و اشانتیون دادن به مشتریان، شناخت نقاط ضعف و قوت مناطق فروش و مشتریان، سرکشی های منظم و سیستماتیک از نمایندگی های تحت پوشش و انبارهای تابعه و شفاف سازی بیشتر قیمت و حاشیه سود محصولات از طریق افزایش اطلاعات بازاریاب ها از مهم ترین اهداف سمینار مزبور عنوان شد.
همچنین در بخش ارزیابی عملکرد با اشاره به نقاط ضعف و عواملی که موجب از دست رفتن مشتری و بازار می شود، نکات زیادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر لزوم پرهیز از آن تاکید شد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم ترغیب مشتریان فعلی، عدم ترغیب بازاریابی برای گرفتن عاملان شرکت هایرقیب عدم ارتباط منسجم و پیوسته با مشتریان منطقه مربوطه، کامل نبودن اطلاعات پایه، اکتفا نمودن به تجربه، عدم ارتباط لازم و کافی با معاونت بازاریابی و فروش و به دنبال آن عدم شناخت کافی بین دو طرف، عدم دلگرمی به هدف نهایی و عدم حضور و سرکشی و کنترل بازار به طور مستمر!
این گزارش می افزاید: سمینار بازاریابی و فروش گروه زمزم در خصوص برنامه عملیاتی جهت بهبود عملکرد نیز به انجام نکاتی از جمله این موارد تاکید نمود: تشویق و ترغیب مشتریان فعلی برای خرید بیشتر، باز گرداندن مشتریان ناراضی و از دسته رفته، جذب و جلب مشتریان و مصرف کنندگان جدید و بالقوه، جذب و استخدام بازاریاب در جهت افزایش فروش و ارتباط موثر، کنترل فروش به صورت روزانه، جذب کارشناسان حرفه ای و با سابقه در فروش جهت کاربرد و فروش ویژه، برنامه ریزی مدون در خصوص ارتباط بیشتر با مشتریان، ایجاد انگیزش بیشتر بین پرسنل در خصوص افزایش فروش محصولات، استفاده از نرم افزارهای جدید فروش، تغییر ساختار ابتدایی فروش و مشخص کردن بازار هدف، همسو شدن کلیه مدیران اجرایی و عملیاتی با سیاست های راهبردی، تهیه کارت اشتراک مشتری دریافت اطلاعات دقیق و ثبت بانک اطلاعاتی، جدیت و پیگیری امور در جهت پیشبرد فروش و کسب حداکثر ممکن سهم بازار، شفاف سازی اهداف سازمانی در تمام ارکان، ایجاد فضای گفتمان با سایر مدیران فروش مناطق و تفکیک گروه های کاری مختلف در سازمان فروش از قبیل انبارها، حسابداری فروش و ...
بر پایه این گزارش، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی و کنترل برنامه های طراحی شده تا اجرای معاملات و رسیدن به اهداف، جهت دهی به مسیر کالا تا حصول آن به دست مصرف کننده ، اجرای برنامه های ویژه ارزیابی جهت تغییر نظرسنجی و نامساعد مصرف کنندگان و منجر شدن آن به تقاضای مثبت ، استفاده از روش های انگیزشی به منظور افزایش میزان تقاضا ، تحقیق در مورد پیشنهادات و موقعیت ها برای مرتبط کردن عرضه محصولات به بازارهای بالقوه ، کوشش در رفع تقاضای نامنظم و تنظیم عرضه و تقاضا به صورت همزمان و به کارگیری تکنیک های بر انگیختن نیروی فروش و واسطه ها و نگهداری و انجام کنترل صحیح در تثبیت تقاضای کامل بازار و ...از مهم ترین نکات در بحث سیاست راهبردی و کلان بود که در سمینار بازاریابی و فروش گروه زمزم از سوی شرکت کنندگان مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.