آمار عجیب و غریب از صنعت غذا و نوشیدنی
کافیشاپ و کافهداری در سالهای اخیر رشد زیادی کرده است و افراد زیادی به کافهنشینی یا کافهداری میپردازند. این صنعت در ایران و جهان، سود بسیاری دارد و افراد از قشرهای مختلفی جذب آن میشوند. آمارهای جهانی نشان میدهد صنعت فستفود در هر سال رشد ۲ درصدی دارد در حالی که کافیشاپها سالانه بیشتر از ۱۰ درصد رشد میکنند. ۵۵ هزار و ۲۰۰ موسسه در این صنعت فعال هستند و کارکنان آنها در سال ۲۰۱۴، به طور متوسط ۱۳ هزار و ۱۳۴ دلار طی یک سال حقوق گرفتهاند.
کافیشاپها در ایران و حداقل در تهران خیلی خوب رشد میکنند. برندهای خیلی زیادی از انواع قهوهها وارد ایران میشود و میخواهند جایگاهی در بازار تهران و بعد هم ایران داشته باشند. همین مسئله نشان میدهد که تقاضا بالاست و صنعت کافه و کافهگردی هر روز بیشتر رونق میگیرد. دیگر کاملاً مرسوم شده که هر مرکز تجاری در سطح شهر راهاندازی میشود، حتماً باید کافیشاپی نیز در آن وجود داشته باشد. چون دم دستیترین جایی که دو شخص در محیطی آرام میتوانند با هم صحبت کنند و قرار بگذارند، همین کافه است.
بر اساس آمارهای پایگاه دادهپردازی استاتیستا، هر فرد آمریکایی، در هر هفته به طور متوسط3/21 دلار تنها برای قهوه پول میدهد. صنعت کافیشاپ سال ۲۰۱۵ در آمریکا ۳۱ میلیارد دلار گردش مالی داشته که بخش کوچکی از صنعت غذا و نوشیدنی با گردش مالی ۷۱۰ میلیارد دلاری است. گردش مالی کافیشاپها در سال۲۰۰۴، معادل93/18 میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۰۵ با جهشی بالا به 28/22 میلیارد دلار رسیده است. بعد از آن نیز به رشد خود ادامه داده و در سال ۲۰۱۴، مرز ۳۰ میلیارد دلار را رد کرده است.پیشبینی میشود گردش مالی این صنعت در سال ۲۰۱۶، به 46/32 میلیون دلار برسد.
اما نام صنعت قهوه و کافیشاپ در آمریکا با استارباکس گره خورده است. استارباکس، بزرگترین شرکت زنجیرهای جهان در این صنعت است که بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار با قابلیت نقدشوندگی عالی ارزش دارد، ارزش کل سهام شرکتهای عضو بورس تهران نیز نزدیک به همین عدد است. به عبارتی میتوان گفت کل ارزش بورس ایران با یک قهوهفروشی در آمریکا برابری میکند.استارباکس، ۲۱ هزار و ۳۶۶ شعبه در سراسر جهان دارد و گردش مالی آن بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار است.چنین اطلاعات و آمار و ارقامی، از وضعیت کافهها در ایران در دسترس نیست. اگرچه تب کافه رفتن و حتی کافهزدن، میان عده زیادی داغ است، اما هنوز به جایی نرسیده که در ایران نیز بتوان نام «صنعت» روی آن گذاشت. اما فرهنگ کافهگردی و کافهنشینی روزبهروز بیشتر به حوزه عمومی نفوذ میکند.